Fotosmeden
Landscape photography is the supreme test of the photographer - and often the supreme disappointment.
Nattuppdrag

För något år sedan läste jag om nattfotografering och att måla fram motiv med ficklampor.  Artikeln innehöll naturligtvis bilder från någon amerikansk öken med stora häftiga sandstensblock som fotografen plockade fram mot en mörk stjärnrik himmel. Idén att göra något liknande själv har kittlat mig av och till sedan dess, dock väl medveten om den begränsade tillgången på sandstensblock i Karlskrona. Nu är det vinter och skymningen lägger sig tidigt så man hinner fotografera klart och ändå komma hem i dräglig tid till en mugg varmt gott kaffe.

Jag har som sagt aldrig själv målat med ljus, så hela uppdraget genomsyrades av att försöka tänka sunt förnuft.

  1. Det kommer vara mörkt som en säck när jag kliver ur bilen innan ögonen vänjer sig vid mörkret, och är det inte mörkt som en säck så är det för ljust för att få fram en jyst stjärnhimmel.
  2. Motivet bör ligga nära där jag parkerar så jag kan ta mig fram för fots OCH hitta i mörkret.
  3. Jag bör veta precis var jag ska stå med kameran när jag kommer fram.
  4. Inga hus i närheten och framför allt inga hus i motivets längdriktning.

Det tog en stund att fundera ut ett lämpligt motiv och en lämplig plats, men så drog jag mig till minnes Knösö och alla döda träd som står att finna ett stenkast in från den övre parkeringen. Döda träd, där barken börjat släppa, har en bra struktur som reflekterar ljus vilket borde få motivet att poppa ut rätt bra. Vidare finns ingen vägbelysning i närheten av parkeringen, dock ligger ett hus nere åt stranden till, men hittar jag bara ett motiv där jag kan lägga huset bakom mig så borde det funka.

Punkterna 1, 2, 4 således avdiskade direkt, punkt 3 kvar och för att lösa ut den så körde jag ut till Knösö i dagsljus för att reka plats. Jag hittade ganska snabbt det träd som verkade funka bra, det stod rätt fritt och ganska nära 2.3km slingan, plus att platsen där jag skulle ställa upp stativet var platt och bra. Så för att utnyttja det fina vädret så fortsatte jag nöjt slingan runt. Hittade några andra döda träd tvärs över sundet på Säljö, så när jag ändå hade kamera och stativ med så passade jag på att skjuta en bild.

När klockan passerat 18 på kvällen så var skymningen fullbordad och jag körde åter ut mot Knösö, lät ögonen vänja sig lite vid mörkret och knallade ner mot mitt mål. Som jag trodde hade det varit i stort sett omöjligt att hitta rätt utan att först ha rekat i dagsljus. Jag satte upp kameran och komponerade så att trädet låg ganska mitt i sökaren….trodde jag!! När jag plåtat en stund upptäckte jag en betydande stor gren som låg precis i underkant på bilderna, inte snyggt alls, så komponera om.

Idén var att ge bilden en snygg bakgrund, och då det var halvklart med månsken svagt från höger så var förutsättningarna för det ganska bra. 30 sekunder exponering med fullt öppen bländare och ISO 400 gav precis så mycket som behövdes, längre tid hade krävt bulb-exponering och så här första ljusmålaruppdraget hade det blivit för mycket att hålla reda på…en annan gång kanske. Plus att stjärnorna hinner röra sig en del och jag ville inte att dom skulle börja rita streck så det syns i bilden.

Jag tog ett 30-tal bilder med olika mycket målande på olika delar av trädet och från olika vinklar, bilden nedan är den som blev bäst. Utmaningen i själva ljusmålningen är att hitta rätt mängd ljus så inte motivet poppar ut för mycket, det är trots allt natt och motivet får inte se strålkastarbelyst ut. Vidare behöver man experimentera fram hur mycket som ska belysas på stammen och hur mycket de yttre grenarna ska få, men det är bara att prova sig fram. I mitt fall handlade det om ca 15-20 sekunder målning av den totala exponeringen på 30 sekunder. Ganska mycket på yttergrenarna och mer sparsamt på stammen.

Anledningen till att just den fungerar bland alla andra var att ingen enskild gren fick för mycket ljus, även om grenen längst ner till höger var på gränsen vilket jag tonade ner en liten aning i efterbehandlingen. Jag målade ljuset från höger vilket stämmer bra med himlen där månen lyser upp från just höger. Samt att stjärnhimlen öppnar upp sig i molntäcket  på ett bra sätt. Plus att ingen bil körde förbi ut mot villorna på Knösö, vilket förstörde ett par andra kandidater till bästa bilden då den vägen gick 50-100 meter i bildens förlängning.

Så vad gjorde jag i efterbehandlingen då, tja i Lightroom (motsvarande Adobe Camera Raw) la jag enbart på lite lyster för att få upp lite mer färger i mellanregistret samt en grundskärpning.

I Photoshop gjorde jag lite mer:

  1. Jag kopierade upp den röda kanalen till ett lager och satte om blandningsläget till luminocity (med det ljusaste på den högra nedre grenen bortmaskat) för att dels ljusa upp trädet en liten aning och bättra på kontrasterna i det.
  2. Jag la på ett kurvlager och letade rätt var i diagrammet just trädet låg och ökade kurvan i precis det området för att ytterligare lyfta fram trädet lite (även här med den ljusaste delen av högre nedre grenen bortmaskad).
  3. Jag la på ett lysterlager där jag ytterligare ökade mättnaden på färgerna i mellanregistret.
  4. Eftersom min kamera är några år gammal så genererar den en del brus på ISO 400, och det störde i himlen. Så jag gjorde en virtuell kopia i Lightroom och brusreducerade den ganska rejält så himlen såg bra ut, fast trädet blev då plastigt. Sen öppnade jag upp den brusreducerade kopian i Photoshop och kopierade över den till ett lager i min bild. Därefter skapade jag en mask med funktionen ”Color Range” så att jag kunde ta med enbart himlen från det brusreducerade lagret. Masken fick jag först förfina med levels och dodge/burn för att bli helt vit i himlen och helt svart över trädet.
  5. Och så tillslut en slutskärpning med kantmasker.

Klart :)