Fotosmeden
Landscape photography is the supreme test of the photographer - and often the supreme disappointment.
Lindö udde och…Horkoneryd!!

Hade inget speciellt att göra i lördags förra helgen så jag bestämde mig för en spontan tur ut med kameran. Är lite sugen på att hitta ett ställe att återkomma till vid olika tider på året så väl som på dygnet, och Lindö udde ligger rätt långt ut i skärgården och förtjänade ett besök som nån form av rekognoseringsrunda. Hade varit där en gång förra året, men då följde Matilda med så vi höll oss bara på östra sidan, denna dag var jag ordentligt uppklädd med höga stövlar för att kunna vada mig fram i oländig terräng.

På Lindö finns ett ganska fräckt gammalt militärt inbasmätartorn. Detta orkade jag inte plåta idag, tyckte ljuset var lite trist där inne i skogen plus att hösten gått för långt så det var allt för mycket tråkiga grå mellantoner. Nej, kustlinjen var det som gällde. Och få objekt var också det som gällde, för jag har precis tagit mig igenom ett par av Moderskeppets Photoshopkurser i avancerade justeringar och skärpekontroll så jag räknar kallt med nån timme per bild bara i efterbehandling fram till jag lärt mig en snabb process som funkar för mina bilder.

Denna första bild bestämde jag mig för när jag såg de tre stenarna på land bilda en linje ut mot den lilla mörka stenen i vattnet. Letade länge efter en komposition där topparna låg så mycket i rad som möjligt utan att stenarna i vattnet i bakgrunden syntes för mycket mellan. Själva efterbehandlingen sen handlade mycket om att ta bort lite färgstick åt det gröna hållet i himlen, stärka kontrasterna i mellantonerna och lyfta fram det nästan overkligt blå vattnet som faktiskt rådde denna dag. Solen stod lågt bakom tunna moln som kastade ett mjukt varmt sken mot stenarna, och den blå himlen i bildens förlängning tryckte sig ner i vattenytan. Kanske tryckte jag på färgerna lite mycket åt vykortshållet, men det var så det kändes där ute.

Den andra bilden blev på ett gammalt värn ur Per-Albinlinjen, värn #304. Bilden blev mer ur dokumentärperspektivet, men jag försökte få med en del skuggor för att kunna bygga lite djup i bilden. Bilden togs åt samma håll som förra bilden, så även här trycker en lågt stående sol ganska varmt ljus genom tunna moln medan himlen trycker ner i vattnet. Bilden skickade jag upp till projektgruppen för FortSweden för jag tror värnet tillsammans med inbasmätartornet blir ett utmärkt besöksmål om man är sugen på militärhistoria i kombination med härlig omgivning.

Efter värnet vände jag tillbaka och letade bland klippkanterna efter de lite mindre kompositionerna. I en klippskreva slog vattnet in fram och tillbaka över en gulaktig sten. Så det blev nästa motiv. Det blev några bilder innan jag hittade en med lagom lång slutartid och dessutom med vattnet lite lagom strömmande. I bildjusteringen så fick jag trycka ner ett ganska kraftigt blåstick som kom av att himlen faktiskt speglade sig i de blöta blanka partierna, och även om det var naturligt blått så blev det för framträdande. Även här använde jag en intressant teknik för att lyfta fram kontrast i mellantonerna, det handlar om att ladda RGB kanalen som en markering, spara markeringen, invertera markering och därefter ladda den sparade markeringen som en intersection. Resultatet använder jag till att skapa ett justeringslager med blandningsläge satt till Overlay.

Denna bild såg jag redan på väg bort mot värnet, men då låg solen allt för mycket i direkt motljus. På väg tillbaka så hade dock solen flyttat sig tillräckligt för att inte ge massa linsöverstrålning. Genom att solen trots allt gav mycket motljus så fick vattnet bli i stort sett vitt, men det framhävde bara tydligare sprickan med stenarna på rad som pekar på de lite större stenarna i bildens överkant. Även här plockade jag bort lite blåstick och gav tillbaka lite av lavens naturliga diskreta gröna färg. Försökte höja kontrasten precis i tonomfånget där ljuset träffar den vänstra förgrundstenen för att ge lite lyster åt en annars ganska grå bild.

Precis innan jag skulle knalla mot bilen så såg jag det här gamla döda trädet och bestämde mig för att försöka göra något av det. Tog bilder både med bakgrund som den ovan och bilder direkt upp mot kronan, men denna blev bäst just för att kronan ligger i kvällssol medan resten av trädet ligger i skugga. Det gör att kronan får en extra skjuts i lyster som jag dessutom förstärkte genom att lägga lite mer kontrast i himlen.

Horkoneryd

Så vad är då Horkoneryd? Jo, i min jakt efter forsar så hittade jag en websida på vattenkraft.info där alla kraftverk i Ronnebyån är utmärkta. Och på kartan så såg just denna kraftstation, eller närmare bestämt omgivningen strax nedanför kraftstationen, väldigt häftig ut…iaf på google maps :) ! Det såg ut som ett rejält stort torrlagt stenfall, och intill låg en lång spikrak blindtarm till Ronnebyån (kolla kartan längst ner). Så i söndags medan Cissi, hennes syrra och alla barn knallade runt tipsrundan i Bastasjö så stekte jag upp en dubbel sats pannkakor till dom varefter jag körde upp till Blekingegränsen ungefär vid Konga.

Själva kraftstationen såg ganska grå och tråkig ut, så jag tog mig ner till stenfallet. Men det var helt igenväxt och nästan omöjligt att forcera. Dessutom gjorde alla buskar och träd att bilder hade blivit för röriga.

Den lilla blindtarmen var däremot lite roligare. Den slutade helt enkelt i en klippvägg som var förstärkt med betong, jag skulle tro att tarmen är tillverkad, men varför har jag ingen aning om. Jag trängde mig fram mellan träd och sly för att sätta upp kameran i änden av tarmen mot ”evigheten” söderut. Tyvärr kunde jag inte placera kameran exakt i mitten för då hade jag fått stå i luften 5 meter ovanför vattenytan framför ett par granar, men jag tyckte nog jag hamnade nära nog.

Förutsättningen var ganska dålig då solen la en kraftig skugga på högersidan medan den la vänstersidan i starkt ljus. Det fixade jag till hjälpligt i Photoshop genom att lägga samman två bilder, en med himlen ok och den andra med träden hyffsat ljusa men ändå inte utfrätta. Jag la lite extra kontrast i himlen och ljusade upp högersidan något med ett kurvlager. Förmodligen hade jag kunna bara kräma på med lyster och färgmättnad och hittat ungefär samma färger som på bilden. Men istället använde jag färgläget Lab i Photoshop och en teknik som kallas ”mannen från mars” för att skapa ett kraftigt färglager som jag blandade in försiktigt med bilden.